Väribetoneilla uutta ilmettä betonirakenteisiin

Ruskon Betoni Etelä toimittaa monipuolista ja näyttävää väribetonia tasalaatuisesti ja kustannustehokkaasti. Väribetoni antaa arkkitehdille ainutlaatuiset mahdolliset näyttävien betonirakenteiden suunnitteluun, ja Ruskon Betoni Etelä on paras kumppani niin väribetonirakenteiden suunnitteluun kuin toteutukseenkin. Uudelta Kivenlahden tehtaaltamme saat väribetonia tasalaatuisella lopputuloksella, joustavasti ja kustannustehokkaasti. Kivenlahden tehdas on suunniteltu erityisesti väribetonin tuotantoa varten.

Kuinka väribetonia valmistetaan

Suomessa valmistettava väribetoni perustuu normaalisti harmaaseen sementtiin ja normaaliin kiviaineeseen. Me Ruskon Betoni Etelällä olemme vieneet kehityksen pidemmälle, ja Kivenlahden tehtaaltamme on päivittäin saatavissa myös valkosementtiin ja erikoisrouheisiin perustuvaa väribetonia. Valkoiseen kalkkikivirouheeseen perustuva väribetoni varmistaa kirkkaimmat ja vahvimmat värisävyt, ja erityisesti valkoinen kalkkikivihiekka antaa hyvän pohjan betonin värjäämiselle.

Oikeita materiaaleja käyttämällä väribetoni on mahdollista suhteuttaa haluttuun rakeisuuskäyrään, lujuusluokkaan ja valettavuuteen. Väribetoni voidaan myös huokoistaa, jos sen käyttökohde on säänkestävyyttä vaativa. Väribetonin valmistamisessa käytetyt värisävyt ovat mineraalipohjaisia ja siten hyvin betoniin soveltuvia. Tarpeen mukaan massan vesimäärää voidaan säätää notkistimella ja sitoutumisaikaa hidastimella. Näin saadaan halutun kaltainen betonimassa sekä kovettuneen betonin ominaisuudet.

Käyttökohteet

Väribetonia voidaan käyttää kaikissa kohteissa. Erityisen vaikuttavaa se on lattioissa. Valkosementti sopii erinomaisesti lattiabetoniin, koska sen kutistumaherkkyys on pieni. Ammattilaisen viimeistelemänä väribetonilattian sävyt pysyvät kirkkaina pitkässäkin käytössä, ja lattian pinnasta saadaan juuri halutunlainen.

Väribetonin sävyt tulevat parhaiten esiin kuivissa ja siisteissä sisätiloissa. Saatavilla on useita eri värejä ja sävyjä. Kysy lisätietoja laatutiimimme asiantuntijoilta!

Erotu harmaasta!

Soukan metroasema, Espoo

Toimitimme vuoden 2020 kesän ja syksyn aikana noin 25 kuutiota sinistä väribetonia Espoon Soukan metroaseman työmaalle. Betonista valmistettiin osa rakennuksen ulkoseinää sekä upea istuin metron ulko-oven eteen. Värisävy sai ensimmäisen käyttökohteensa mukaan lisänimen ”Soukan sininen”. Betoni saa kirkkaan ja erottuvan värinsä valkosementin, sinisen väripigmenttiaineen sekä 22R Paraisten valkoharmaan kalkkikiven yhdistelmästä.

Kontulan skeittiparkki

Toimitimme kesällä 2020 betonit Kontulan Kelkkapuiston skeittiparkkiin. 2 500 neliön suuruiseen puistoon käytettiin yhteensä noin 500 kuutiota betonia, josta 150 on keltaista väribetonia. Niin kuin videolta näkyy, skeittipuisto on ollut jo kovassa käytössä ja saanut uuttakin väriä pintaansa.

Muut erikoismassat

Ruskon Betoni Etelän tuotevalikoimasta löytyy kaikki tarvittavat betonilaadut jokaiselle projektille. Suunnittelemme betonireseptimme täyttämään tilaajan vaatimukset rakenteelle, viranomaisvaatimukset betonin laadulle sekä työmaan tarpeet toteutukselle. Erikoismassojen valikoimaamme kuuluu muun muassa nopeasti pinnoitettavat, vähän kutistuvat, itsetiivistyvät ja maakosteat betonit sekä pakkas-, ruisku-, korkealujuus-, silta- ja alhaislämpöbetonit.

Erikoismassoja

Itsetiivistyvät betonit

Itsetiivistyvät betonit eli IT-betonit ovat notkeita, hyvin valuvia ja leviäviä betoneita, jotka tiivistyvät ilman täryttämistä. Itsetiivistyvän betonin käyttökohteita voi olla muun muassa ulkonäöllisesti vaativat kohteet, tiheästi raudoitetut rakenteet, korjausrakentamisen betonoinnit sekä vaikeasti valettavat rakenteet, joilla on ahtaat ja monimuotoiset muotit. IT-betoneja on saatavilla kolmessa eri painauma-leviämäluokassa: SF1, SF2 ja SF3.

Korkealujuusbetonit

Korkealujuusbetonia käytetään yleisimmin erilaisissa teollisuuden kohteissa. Se jaetaan yleensä viiteen eri luokkaan; C55/67, C60/75, C70/85, C80/95 ja C90/105. Valmisbetonipuolella niiden tyypillisimpiä käyttökohteita ovat pankkibetoni sekä hoikat pilarit, kun taas elementtibetonoinnissa palkit, pilarit ja jännebetonipalkit. Korkealujuusbetoni edellyttää laadukkaita ja tasalaatuisia raaka-aineita.

Maakosteat betonit

Maakostea betoni eroaa merkittävästi normaaleista valmisbetoneista, sillä se on hyvin kuivaa ja rakenteeltaan irtonaista. Sitä käytetään tiivistetyillä maapohjilla tai valmiiksi kovettuneella betonialustalla kantavana kerroksena. Käyttötarkoituksia voi olla erilaiset pihalaatoitusten tai mosaiikkilattioiden alustat.

 

Talvibetoni

Sementti vaatii lämpöä kehittääkseen lujuutta. Siksi tavallisen betonin lujuudenkehitys hidastuu merkittävästi, kun lämpötila laskee alle +5°C. Talvibetonoinnissa on oleellista valita betonilaatu rakenteen ja suojauksen mukaan. Ruskon Betoni Etelä tarjoaa laajan kirjon erilaisia betonilaatuja ja ratkaisumalleja talvibetonointiin.

Esimerkkiprojekteja

Helsingin Lauttasaaren sillan valu - Pieni kertomus ongelmanratkaisusta

Ongelma:
Vuonna 2020 Helsingin Lauttasaaren sillan pintakerroksen ohueen muotoiluvaluun tarvittiin erittäin tiukat kutistuma- ja lujuusvaatimukset täyttävä säänkestävä betoni. Tärkeää oli myös betonin valuvuus ja vaivaton muokattavuus. Tarvittavat ominaisuudet saatiin aiemmissa tapauksissa käyttämällä säkkituotetta, josta sekoitettiin itsetiivistyvää erikoisbetonia.

Ratkaisu:
Koska asiakas lähestyi meitä valuongelmansa kanssa hyvissä ajoin, ehdimme kehittää kaksi uutta betonireseptiä alan parasta tietoa ja kokemusta käyttäen. Reseptejä testattiin loppuvuodesta Kivenlahden betoniasemalla sekä ulkopuolisella virallisella testauslaboratoriolla. Molemmat resepteistä täyttivät kaikki vaatimukset ennakkokokeissa.

Lopputulos:
Muotoiluvalubetoniksi valittiin C65/75, jonka pitkää lujuudenkehitystä parannettiin hitaasti kovettuvalla sideaineyhdistelmällä. Massaan lisättiin myös hieman muovikuitua estämään plastista kutistumista, jota voi syntyä veden haihtuessa betonipinnasta.

Betonin laatua testattiin valun aikana sekä tehtailla että työmailla. Projektiin käytettiin kaikkiaan 790 m3 muotoilubetonia, ja valut saatiin hoidettua sujuvasti.

Merimerkkien uusiminen Rauman edustalla lauttavaluina

Kesästä 2020 jatkunut merimerkkien uusiminen Rauman edustalla saatiin päätökseen 2.1.2021.

Viimeiset lauttavalut rikkoivat ennätyksiä, sillä yhden lautan kyytiin saatiin mahtumaan jopa 70 kuutiota betonia! Edellinen ennätys oli heinäkuinen 57 kuutiota.

Tulokseen päästiin sovittamalla samalle lautalle yksi betoninkuljetus- ja yksi 36m-pumppu sekä viisi betonirekkaa. Tämä vaati luonnollisesti huomattavan määrän suunnittelua sekä tietenkin oikean kaluston valintaa. Ajoneuvot ajettiin lautalle niin, että niiden purku pumpulle onnistuisi mahdollisimman vähällä siirtelyllä.

Tammikuinen valu piti sisällään yhteensä 140 kuutiota betonia, joten lauttareissu tehtiin kahdesti. Projektissa käytettyyn betoniin lisättiin 12 tunnin hidastus sekä erottumisen estoaine, jonka ansiosta sementti ei peseydy pois massasta.

Lähes puoli vuotta, neljä eri valupäivää ja kokonaisuudessaan 365 kuutiota betonia vaatineessa merimerkkien uusimisprojektissa käytetty betoni valmistettiin Laitilan tehtaallamme. Projektista vastasi R-Towing Oy.

Tuote- ja palveluhinnasto

Tutustu tarkemmin tuotte- ja palveluvalikoimaamme! Löydät hinnastoista myös toimitusehtomme sekä toimituksiin liittyvää lisätietoa.

Valmisbetonihinnasto – Pääkaupunkiseutu ja Varsinais-Suomi

Valmisbetonihinnasto – Kaakkois-Suomi

Ota yhteyttä

Vesa Anttila

Laatu- ja kehitysjohtaja

p. 020 793 3331

Ota yhteyttä

Tuomas Mannonen

Laatuinsinööri (PKS-länsi + Varsinais-Suomi)

p. 020 793 3525

Ota yhteyttä

Riku Kähkönen

Laatuinsinööri (PKS-itä + Porvoo)

p. 020 793 3335